Onder druk van de mondige patiënt, concurrentie en een toenemende druk vanuit de overheid zijn ziekenhuizen in Nederland bezig hun kwaliteit van zorg te verbeteren. Dit doen zij door middel van het uitoefenen van verschillende kwaliteitsprogramma’s die samen het kwaliteitsbeleid van het ziekenhuis vormen. Bij de invulling van het kwaliteitsbeleid zijn zowel de RvB, zorgmanagers als professionals betrokken. Om tot een juiste realisatie en borging van het kwaliteitsbeleid te komen, wordt een goed samenspel tussen hen verwacht. In deze afstudeerscriptie is onderzoek gedaan naar hoe ziekenhuizen deze verwachtingen in de praktijk tot uiting brengen. De onderzoeksvraag daarbij luidde: Hoe ziet het proces van kwaliteitsmanagement er in het LB ziekenhuis uit en welke rollen nemen de RvB, zorgmanagers en professionals daarbij in? Walburg e.a. (2006) betogen dat het uitoefenen van kwaliteitsprogramma’s onvoldoende is om tot werkelijke kwaliteitsverbeteringen binnen het primaire proces te komen. Volgens hen moet er meer op uitkomsten van zorg gestuurd worden die aansluiten bij de intrinsieke motivatie van professionals en managers. Het gebruik van indicatoren is daarbij een belangrijk instrument. In deze scriptie is daarom tevens aan de hand van twee deelvragen onderzocht hoe ziekenhuizen indicatoren binnen hun kwaliteitsbeleid gebruiken. Het LB ziekenhuis, een middelgroot algemeen ziekenhuis, heeft binnen dit kwalitatieve onderzoek als casus gediend. Middels semi-gestructureerde interviews, observaties en analyses van relevante documentatie is bovenstaande probleemstelling beantwoord. Uit het onderzoek blijkt dat een goede samenspel tussen de RvB, zorgmanagers en professionals binnen het kwaliteitsbeleid belangrijk is. Taken en verantwoordelijkheden tussen hen dienen duidelijk te zijn en ook de verschillende projectgroepen die zich met kwaliteitsaspecten bezighouden dienen op elkaar te worden afgestemd. Op deze wijze ontstaat er een geïntegreerd kwaliteitssysteem wat de uitoefening en borging van de verschillende kwaliteitsprojecten ten goede komt. Uit het onderzoek blijkt tevens dat indicatoren als een belangrijk instrument voor het realiseren van kwaliteitsverbeteringen kunnen worden gezien, maar dat de betrokkenheid van zorgmanagers en de professionals daarbij van belang is. In het LB ziekenhuis sluit het gebruik van de indicatoren nog onvoldoende aan bij de intrinsieke motivatie van de professionals en zorgmanagers, waardoor de realisatie van kwaliteitsverbeteringen nog uitblijven. Geconcludeerd kan worden dat ziekenhuizen het belang van kwaliteitsmanagement erkennen, maar dat de invulling ervan in de praktijk geen eenvoudige opgave is.

Prof. Dr. R. A. Bal, S. Jerak- Zuiderent MA
hdl.handle.net/2105/8499
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Verschuren, N. (2010, June 23). Kwaliteitsbeleid & Prestatie-indicatoren. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8499