In dit scriptieonderzoek wordt de rol van de organisatiecultuur op het zorgproces van de hoofdhals-keten van Maastro Clinic onderzocht. Maastro Clinic heeft lean thinking geïmplementeerd met als doel het zorgproces te optimaliseren. Lean thinking is een benaderwijze voor een productiesysteem en is in de jaren vijftig ontstaan bij autofabrikant Toyota. Vanuit lean thinking richt men zich op enkel de activiteiten die van waarde zijn voor het product. De benaderwijze gaat uit van continue verbeteringen van processen waarbij dagelijkse praktijken worden aangescherpt ter eliminatie van verspilling. Binnen dit onderzoek wordt gekeken naar een eventuele optimale cultuur die mogelijk nodig is bij werkuitvoering aan de hand van lean thinking. In deze scriptie wordt ook nader ingegaan op het huidige zorgproces en de huidige doorlooptijd van de hoofdhals-keten en op de gewenste doorlooptijden, hetgeen is verkregen door middel van documentatie onderzoek. Daarnaast wordt de organisatiecultuur bepaald door middel van de cultuurvragenlijst met betrekking tot het concurrerende waardenmodel van Quinn. Het descriptieve gedeelte van de vragenlijst bepaalt het organisatieklimaat en gaat in op de wijze van werken binnen de cultuur. Het evaluatieve gedeelte van de vragenlijst bepaalt de normen en waarden van de betreffende organisatiecultuur. Zowel de descriptieve als de evaluatieve profielen van de organisatiecultuur bestaan uit een ondersteunende, innovatieve, regel- en een doeloriëntatie. Tevens wordt middels dit onderzoek getracht inzicht te verkrijgen in de eventuele discrepantie tussen kenmerken van de organisatiecultuur van autofabrikant Toyota en de organisatiecultuur van de hoofdhals-keten. De kenmerken van organisatiecultuur van Toyota komt voort uit raadpleging van wetenschappelijke literatuur en door middel van documentatie onderzoek. Dit onderzoek laat zien dat er geen specifieke organisatiecultuur bekend is bij werkuitvoering door middel van lean thinking. Uit de openvragenlijst blijkt dat volgens experts een eventuele lean cultuur meer is te vergelijken met doeloriëntatie en het minst met een innovatieve oriëntatie. Uit de literatuurstudie volgt dat succesvolle implementatie van lean thinking door vijf aspecten kan worden bevorderd. Vanuit het descriptieve gedeelte van de enquête kan geconcludeerd worden dat de wijze van werken van de organisatiecultuur binnen de hoofdhals-keten meer een ondersteunende en een regeloriëntatie heeft. Volgens de resultaten van het evaluatieve gedeelte van de vragenlijst is te stellen dat de normen en waarden van de organisatiecultuur meer gekenmerkt kan worden door een regeloriëntatie en het minst door een doeloriëntatie. De respondenten van de hoofdhals-keten ervaren culturele aspecten van autofabrikant Toyota als enigszins kenmerkend. Geconcludeerd kan worden dat er sprake is van organisatorische en culturele beperkingen binnen de keten waarop Maastro Clinic dient in te spelen om lean te werken. Volgens respondenten moet de cultuur veranderen om als zorgketen lean te werken. Uit de resultaten volgt ook dat indien de betrokkenen meer informatie ontvangen over de resultaten van lean in de hoofdhals-keten, dat men positiever tegenover lean thinking zal staan. Daarnaast staat een deel van de betrokkenen negatief tegenover veranderingen. De processtappen van de hoofdhals-keten zijn na de implementatie van lean thinking onveranderd gebleven. Er is sprake van verspilling in de zorgketen door slechte communicatie tussen disciplines, er zijn onzekerheden in het proces zoals de kans op defecte apparatuur, er is een gebrek aan juiste prestatie indicatoren, men is bij de planning afhankelijk van informatieverlening van derden en er is volgens de laboranten een personeelstekort.

Prof. dr. ir. G. de Vries, prof. dr. J.J. Van de Klundert
hdl.handle.net/2105/8510
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Ament, S. (2009, August). ‘De rol van de organisatiecultuur binnen de hoofdhals-keten van Maastro Clinic vanuit de visie van lean thinking’. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8510