De hoofdvraag van het onderzoek was: Heeft de invoering van de nieuwe communicatievisie geleid tot een proces van beleidsvorming waarin groepen burgers nadrukkelijk zijn betrokken? Vanwege het ontbreken van een implementatieplan is er intern onvoldoende gecommuniceerd over de nieuwe communicatiekoers of gestuurd op de toepassing ervan. Na vaststelling van de Koers is er nauwelijks meer over gecommuniceerd. Hierdoor waren betrokkenen in de praktijken niet of slechts ten dele op de hoogte van de inhoud van de Koers en is het geen vanzelfsprekend uitgangspunt geworden in de communicatieaanpak voor deze projecten. Het is dus zeer de vraag of eventuele effecten op de betrokkenheid van burgers het resultaat kunnen zijn van de Koerswijziging. Betrokkenen vinden het in de praktijk lastig om burgers te bereiken, maar doen daar in de communicatiestrategieën weinig extra moeite voor. Burgers worden veelal als homogene doelgroep beschouwd. Als er al wordt gesegmenteerd is dat niet naar burgerschapsstijl, maar naar invloed of specifiek belang. Er worden dan ook geen specifieke communicatiedoelen of -boodschappen voor verschillende groepen burgers geformuleerd en er worden nauwelijks specifieke doelgroepgerichte communicatiemiddelen ingezet. Gemeenten of maatschappelijke organisaties worden veelal beschouwd als de belangenbehartigers van groepen burgers. In de praktijken is iets meer ruimte voor participatie geboden dan vooraf was voorzien, maar dit is niet een-op-een te herleiden tot de invoering van de communicatiekoers. Op basis van de beantwoording van voorgaande vragen kan worden geconcludeerd dat de invoering van de communicatiekoers niet heeft geleid tot een proces waarin groepen burgers centraal zijn geplaatst of nadrukkelijk zijn betrokken bij de beleidsvorming van de onderzochte praktijken. Aangezien de oorzaak hiervoor vooral ligt in de implementatie van de Koers, is het waarschijnlijk dat dit ook voor veel andere projecten van de provincie zal gelden.

, ,
Edwards, Dr. A.R., Meer, Dr. F.B.L. van der
hdl.handle.net/2105/8854
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Muis, M. (2011, January 10). Communicatie Nieuwe Stijl, Focus op de burger?. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8854