Dit afstudeeronderzoek geeft een beeld van de huidige staat van samenwerking op onderwijsvernieuwende projecten in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, het vmbo, in een aantal gemeenten in het westen en oosten van Noord-Brabant. Specifiek is onderzocht hoe de samenwerking tussen scholen, bedrijven en die gemeenten is. Samenwerking tussen scholen, bedrijven en gemeenten om vmbo-opleidingen te vernieuwen blijkt met name in de gemeente Roosendaal gerealiseerd te zijn en dan ook nog op een wijze die terugvoert op het uitgangspunt van governance door het aangaan van Educational Partnerships. De samenwerking tussen de school en de diverse bedrijven wordt vastgelegd in een contract waarin resultaatafspraken opgenomen zijn. Deze vorm van samenwerking, ook bekend als co-makership, ondersteunt de doelstelling van de betere aansluiting van beroepsopleidingen op de arbeidsmarkt. Gemeenten kunnen, nog veel nadrukkelijker, de regierol op zich nemen. Zij zouden hun betrokkenheid bij ontwikkelingen niet alleen moeten tonen maar meer nog die betrokkenheid moeten vasthouden. Voor de ontwikkeling van een regionale kennisinfrastructuur is coördinatie op regionaal niveau gewenst.

, , ,
Beukenholdt, Dr. M.A., Hakvoort, Dr. J.L.M.
hdl.handle.net/2105/8861
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Neutkens, H. (2011, January 12). Sturen op samenwerking bij de vernieuwing van beroepsopleidingen in het vmbo. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8861