Het succes van Cultuureducatie: wat zijn de verschillen en overeenkomsten in de succeservaring van het Cultuurtraject tussen het PO (primair onderwijs) en het VO (voortgezet onderwijs) en hoe zouden deze verklaard kunnen worden? De hoofdvraag in dit onderzoek is: Wat zijn de verschillen en overeenkomsten in de succeservaring van het Cultuurtraject tussen het PO (primair onderwijs) en het VO (voortgezet onderwijs) en hoe zouden deze verklaard kunnen worden? In het Cultuurtraject van de SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam) zijn 155 leerlingen uit het PO en het VO in Rotterdam (2010) ondervraagd over hun (succes)ervaring in het Cultuurtraject. De verschillen tussen de succeservaring van leerlingen uit het PO en het VO zijn niet groot, maar leerlingen uit het PO scoorde op de verschillende onderdelen positiever. De verklaring voor de succeservaring van de leerlingen wordt gezocht in; de hoeveelheid cultureel kapitaal vanuit de familie en vanuit school, etnische achtergrond, soort project, soort school, voorbereiding van het project op school en of het een nieuwe ervaring was. De uiteindelijke conclusie van het onderzoek is dat leerlingen die het project als nieuw ervaren en meer cultureel kapitaal vanuit de familie hebben de hoogste succeservaring in het Cultuurtraject hebben. Ook is de soort school waar leerlingen vandaan komen van invloed op hun succeservaring.

, , , ,
Eijck, dr. K. van
hdl.handle.net/2105/8917
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Luijsterburg, C. (2010, August 30). Het succes van cultuureducatie. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8917