Het onderzoek verschaft inzicht in de determinanten voor nationaal en internationaal succes van de Nederlandse creatieve documentairefilm. Het geeft antwoord op vragen als: welke documentairefilms doen het goed op de nationale en internationale filmfestivals en welke niet? Welke films boeken enkel nationaal succes en welke films worden ook op internationaal niveau groot? Welke films ontvangen belangrijke Nederlandse filmprijzen en welk effect heeft dit op het verdere succes van de documentaire en de documentairemaker? Wat zijn de verschillen in zichtbaarheid en hoe vallen deze te verklaren? Om deze vragen te beantwoorden is er gekeken naar het traject dat de documentairefilms afleggen, van start tot finish. Er is gekeken naar de factoren die het traject, en daarmee ook de mate van zichtbaarheid, hebben beïnvloed. Bijvoorbeeld: door wie is de documentaire geregisseerd, geproduceerd en gedistribueerd? Is de film vertoond op nationale televisie en/of uitgebracht op dvd of video? In het onderzoek worden de (succes)trajecten onderzocht van de 64 documentaires die in de periode 1988-2007 zijn geselecteerd voor het belangrijkste competitieprogramma van het International Documentary Film Festival Amsterdam: de competitie voor beste lange documentaire. Voor elke documentaire is het traject tot 2 jaar na vertoning op het IDFA onderzocht. Het onderzoek beslaat daarmee de periode 1988-2009. Door het traject van de verschillende documentairefilms te onderzoeken wordt een indicatie gegeven van de (inter)nationale zichtbaarheid van de Nederlandse creatieve documentairefilm. Zijn de Nederlandse documentaires vooral in eigen land populair of zijn zij ook zichtbaar in Europa en de rest van de wereld? Worden de documentaires ook buiten de eigen landsgrenzen erkend door prestigieuze filmfestivals als de filmfestivals van Cannes, Berlijn, Montréal en Tokio of weten zij alleen op de Nederlandse festivals prijzen in de wacht te slepen? Omdat er binnen het onderzoek geen vergelijking wordt gemaakt met films uit andere landen kan er op basis van het onderzoek geen uitspraak worden gedaan over de mate van het succes van de Nederlandse creatieve documentairefilm, maar kan enkel een indicatie van haar zichtbaarheid en populariteit op nationaal en internationaal niveau worden gegeven.

, , , ,
Verdaasdonk, dr. D.
hdl.handle.net/2105/8921
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Dijk, J. van. (2010, August 30). Een venster op de wereld. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8921