Dit sociologisch onderzoek biedt kwalitatief en empirisch inzicht in de rol die de Islamitische geloofsbeleving speelt bij jeugdproblematiek onder jonge moslims. Jonge moslims (van Marokkaanse, Turkse en Somalische komaf) die zelf te maken hebben (gehad) met schooluitval, werkloosheid, criminaliteit en overlastgevend gedrag zijn middels diepte-interviews uitvoerig in het onderzoek betrokken. Centraal in de inzichten die de jongens bieden in hun beleving van de problematiek, de Islam en de relatie hiertussen, is de spanning die de jongens beschrijven tussen enerzijds hun leefstijl (het straatleven/de straatcultuur) en ervaren problematiek en anderzijds hun Islamitische geloofsbeleving. Het onderzoek geeft hierbij inzicht in de betekenisvolle rol die de Islamitische geloofsbeleving speelt bij het tegengaan/oplossen van genoemde jeugdproblematiek onder jonge moslims.

Engbersen, Prof.Dr. G.B.M., Houdt, MSc F.J. van
hdl.handle.net/2105/9268
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Schilder, J. (2011, June 20). Weg van de straat naar school, werk en moskee. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/9268