Mensen die na 1990 zijn geboren zijn hun hele leven lang vertrouwd geweest met het medium internet. In deze thesis onderzoek ik waarom deze jongeren informatie van en over zichzelf op het internet publiceren. Hier maak ik een verdeling tussen motieven voor het publiceren van privé-informatie (zelfschepping) en creatieve producten (creatieschepping). Bestaande theorieën met verschillende invalshoeken gebruik ik om de motieven voor beide typen user created content op kwalitatieve wijze te analyseren en met elkaar te vergelijken. Bij twaalf respondenten neem ik een gedeeltelijk gestructureerd interview af om een specifiek beeld te creëren van de situatie waarin user created content wordt gemaakt en van de motieven die hieraan vooraf gaan. Uit mijn onderzoek blijkt dat het belangrijkste motief voor de zelfscheppers de communicatie is die ontstaat met anderen door middel van user created content. Een opvallende onderdeel binnen dit communicatiemotief is het etaleren van humor. De creatiescheppers worden voornamelijk gemotiveerd door zelfactualisering in de vorm van persoonlijke verbetering en het krijgen van erkenning.

Jansz, prof.dr. J.
hdl.handle.net/2105/9302
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Eijk, F. van. (2011, April 28). Zelfscheppers en Creatiescheppers Online. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/9302