In dit onderzoek wordt er ingegaan op de vraag wat de rol is van het gezin van herkomst en de peergroup van het studiesucces van een student binnen het Hoger Beroeps Onderwijs. Dit onderzoek is tweeledig: aan de ene kant is er onderzoek gedaan naar wat de relatie is tussen het gezin van herkomst en de peergroup en het studiegedrag van een student. Daarnaast is er ook onderzoek gedaan onder successtudenten om de drijfveren van het studiesucces te bepalen en te achterhalen welke strategieën deze groep hanteert om succesvol te zijn binnen het HBO. Er is gekozen om kwalitatief onderzoek uit te voeren om de vele cijfers over uitval binnen het HBO te kunnen verklaren. Aan de start van het onderzoek is theorie verzameld over de rol van de peergroup onder jongeren in de leeftijd van 17 tot 23 jaar en de rol van het gezin van herkomst. Vervolgens is er een probleemstelling geformuleerd: Daarna zijn er een aantal attenderende begrippen uitgewerkt aan de hand van de theorie die samen de basis hebben gevormd voor de topiclijst van de interviews. Aan de hand van de topiclijst zijn vragenlijsten uitgewerkt om half-gestructureerde interviews af te kunnen nemen. Vervolgens zijn er op basis van de attenderende begrippen en overige randvoorwaarden vanuit de theorie studenten geselecteerd voor interviews. In totaal zijn er 24 interviews afgenomen. Daarna is het onderzoeksmateriaal geanalyseerd en zijn er conclusies getrokken. De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek is dat de sociale daling die ouders hebben doorgemaakt op het gebied van onderwijs- en werkniveau, de stimulans is om er voor te zorgen dat hun kinderen net zo, of eigenlijk meer, succesvol zullen worden als zij binnen de huidige maatschappij. Deze ouders maken bij hun zoon of dochter duidelijk dat onderwijs de sleutel tot succes is in de maatschappij. Wat is de rol van het gezin van herkomst en de peergroup in het studiesucces van een student?

, , , ,
Veld Dr. Th. W.M., Aupers, Dr. S.D.
hdl.handle.net/2105/9315
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Klip, M. (2011, June 23). Je diploma is je eerste vrouw, of toch niet?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/9315