De Rotterdamse haven mag zich de grootste haven van Europa noemen en daarom is, om de economische groei tegemoet te komen, er sinds lange tijd sprake van uitbreiding. Zo kan Rotterdam haar kwaliteit behouden. Met deze gedachte ontstond ook het idee voor Maasvlakte 2, 1000 hectare voor de Nederlandse kust om de grootste containerschepen van de wereld te kunnen ontvangen. Toen in 2001 een kosten-batenanalyse opgesteld werd voor de Maasvlakte 2 werd er op grond van de analyse besloten over te gaan tot de aanleg van deze landaanwinning, Echter, anno 2010, terwijl het baggeren al is begonnen, hebben zich verschillende economische ontwikkelingen voorgedaan die de aanleg van Maasvlakte 2 zouden kunnen beïnvloeden. Dus rijst de vraag of Maasvlakte 2 op dit moment wel een goed idee is. Vandaar wil ik door middel van deze scriptie de kosten-batenanalyse van 2001 herzien. Want wat is er allemaal veranderd na 2001 wat invloed zou kunnen hebben op de besluitvorming van de aanleg van Maasvlakte 2. De voorbeelden die ik zal bespreken zijn de China Boom, de financiële crisis van 2008/2009 en de opkomst van de bio-industrie. Bovendien zal ik de rol van de launching customer op de aanleg van Maasvlakte 2 bespreken. In het eerste gedeelte zal ik de kosten-batenanalyse van 2001 behandelen en bekijken op welke punten is besloten over te gaan tot de landaanwinning. Dan zal ik in het tweede gedeelte behandelen wat grote ontwikkelingen zijn geweest vanaf 2001. Vervolgens kijk ik hoe de factoren die in eerste instantie hebben geleid tot landaanwinning, zijn beïnvloed door de ontwikkelingen in de economie. Ik zal tenslotte afsluiten met een conclusie.