De merknaam is één van de belangrijkste onderdelen van een merk. Zonder een goede merknaam is het voor een merk bijna onmogelijk om succesvol te worden, zeker in deze tijden van een overkill aan merken. Toch is er nog weinig onderzoek gedaan naar de optimale samenstelling van een merknaam. Bestaand onderzoek refereert meestal naar standaard vuistregels voor merknamen. In dit onderzoek is gezocht naar de optimale karakteristieken van een goede merknaam. Ook is er een verkennend toegepast experiment gedaan om te kijken welk psychologisch effect merknamen hebben op de productbeleving van de consument. Uit het onderzoek is gebleken dat een merknaam bestaat uit twee hoofdbestanddelen, een buitenkant en een binnenkant. Een goede merknaam moet op beide vlakken goed scoren. Scoort de naam niet goed op één van de twee vlakken, dan heeft het merk niet de potentie om een succesvol merk te worden. De buitenkant van een merknaam bestaat uit de taaltechnische aspecten van de naam. Letters en klanken kunnen onbewust een bepaald gevoel bij de consument oproepen. In het naamgevingproces van een merk moeten de juiste klanken en letters worden gebruikt die passen bij het product en het gewenste merkimago. Ook kunnen taaltechnische stijlfiguren ervoor zorgen dat een merknaam eerder de aandacht van een consument trekt, deze aandacht langer vasthoudt en dat de naam beter wordt verwerkt in het geheugen van de consument. Door stijlfiguren te gebruiken worden merknamen ook makkelijker uit het geheugen opgehaald. De binnenkant van een merknaam bestaat uit de inhoud die een naam heeft. Op verschillende manieren kan inhoud worden gegeven aan een merknaam, door directe verwijzingen of door indirecte associaties. Ook door klanken, stereotypen over landen en de schrijfwijze van een naam kan op een positieve manier inhoud worden gegeven aan een merknaam. Uit het toegepaste experiment is gebleken dat een goede merknaam een significant betere productbeleving kan veroorzaken. De deelnemers aan het experiment proefde verschil in smaak en kwaliteit puur op basis van de merknaam. Een goed geconstrueerde merknaam kan dus een voordeel geven ten opzichte van de concurrentie. Een merknaam is dus een essentieel gedeelte van een merk. Door er voor te zorgen dat zowel de buitenkant als de binnenkant van een merknaam goed is, creëer je een merknaam die een voorsprong geeft op de concurrentie. Door een goede merknaam ben je al op de helft van de weg naar een succesvol merk.