Veel marktonderzoekers gebruiken schalen om consumentenvoorkeuren te begrijpen. Het hanteren hiervan gaat gepaard met diverse problemen, welke in bepaalde mate verbeterd kunnen worden door over te gaan op een nieuwe techniek gebaseerd op rankings. In deze scriptie wordt de methode van ‘best-worst scaling’ (kortweg: BWS) besproken. Bij deze methode worden respondenten gedwongen om een keuze te maken uit diverse te bestuderen samples, waarbij zowel de beste als slechtste optie in een beschikbare (deel)verzameling van samples gekozen dienen te worden. In een empirisch onderzoek met betrekking tot de consumentenvoorkeuren naar een toekomstig product, te weten 3D-televisies zonder bril, zal duidelijk worden gemaakt dat de in praktijk meest gehanteerde methode van ‘line scaling’ en de methode van ‘best-worst scaling’ leiden tot vergelijkbare resultaten. Echter, er zal bewijs worden geleverd door middel van een procedure met meervoudige vergelijkingen, waaruit te concluderen valt dat BWS leidt tot een betere discriminatie in voorkeuren. De voor- en nadelen van het gebruik van BWS zullen worden besproken en tegen elkaar worden afgewogen.

, , ,
Koning, A.J.
hdl.handle.net/2105/9791
Econometrie
Erasmus School of Economics

Edelenbosch, C.N. (2011, August 15). ‘Best-worst scaling’ toegepast op de marketing van 3D-televisies zonder bril. Econometrie. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/9791