De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat er op het ROC West-Brabant een relatie is tussen HRM-praktijken en uitkomsten ervaren door docenten. Meer specifiek is de mate waarin docenten training ervaren gerelateerd aan hun arbeidstevredenheid en motivatie. Ook laten de uitkomsten zien dat motivatie én het geheel van houding en gedrag van docenten (HRM-uitkomsten) samenhangen met hun prestatie. In dit onderzoek wordt een mediërend effect van HRM-uitkomsten op de relatie tussen HRM-praktijken en prestaties van docenten waargenomen, daarnaast wordt ook een directe relatie tussen het ervaren HRM-beleid en prestaties geconstateerd. Ook blijkt uit dit onderzoek dat op het ROC West-Brabant een transactionele manier van leidinggeven, waarbij de nadruk ligt op het stellen van doelen en het belonen van medewerkers als deze doelen worden behaald, de relatie tussen zowel HRM-praktijken en prestaties als HRM-praktijken en uitkomsten versterkt. De bevindingen van het onderzoek zijn een duidelijke empirische ondersteuning voor de literatuur ten aanzien van HRM en prestaties waaronder het model van Paauwe en Richardson en het AMO-model. De bevinding ten aanzien van leiderschapsstijl is opvallend, omdat in de literatuur vaak wordt gesteld dat juist een transformationele leiderschapsstijl de relatie tussen HRM en prestaties versterkt. Dit onderzoek leidt tot een aantal aanbevelingen ten aanzien van het HRM-beleid op het ROC West-Brabant. De belangrijkste bevinding is dat het HRM-beleid daadwerkelijk samenhangt met de prestaties van docenten. Het HRM-beleid is dus een belangrijk instrument voor het ROC om te sturen op prestaties van docenten. Daarnaast is het essentieel dat het ROC aandacht besteedt aan de motivatie van docenten, aangezien deze samenhangt met hun prestatie. Motivatie is dus een belangrijk „handvat‟ in de ontwikkeling van het HRM-beleid op het ROC. Tot slot kan het ROC door heldere doelen en beloning van docenten te benadrukken de resultaten van het HRM-beleid versterken.

, , ,
Kuipers, Dr. B.S., Janssen, T.
hdl.handle.net/2105/9876
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Buijk, S. (2011, August 31). HRM en prestaties op het roc west-brabant. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/9876