Dit onderzoek behandelt institutionele inbedding van bewonersparticipatie, oftewel de koppeling van bewonersparticipatieprocessen aan formele besluitvormingstrajecten. Dit onderwerp komt voort uit de mogelijkheid van de onderzoeker stage te lopen bij het project Duurzaam Heijplaat, waarvoor hoge ambities op het gebied van bewonersparticipatie zijn geformuleerd. Burgers krijgen steeds meer mogelijkheden hun mening te geven, maar dit betekent niet altijd dat hun mening beter wordt meegenomen omdat het proces en uitkomsten los blijven staan. Dit maakt de analyse van de inbedding van bewonersparticipatie relevant. Het onderzoek is een casestudy, waarbij gebruik gemaakt is van semigestructureerde interviews en documentenanalyse. In het theoretisch kader is ingegaan op institutionele inbedding door inzet vanuit vier interfaces: de ambtelijke, bestuurlijke, politieke en professionele. Om inbedding te bewerkstelligen blijken documenten en een positieve houding een basis te zijn, maar geen garanties te bieden voor uitwerking in de praktijk. Inbedding komt voornamelijk voort uit ruimte vanuit de opdrachtgever om het resultaat van de opdracht te bepalen met bewoners en het vaststellen van (proces)kaders om de participatie vorm te geven, zoals het programma van Arcadis waarmee op Heijplaat aan de slag wordt gegaan. Deze concreetheid brengt ook duidelijkheid en werkbaarheid voor het kernteam. Voor het project Duurzaam Heijplaat kwam de kaderstelling laat op gang, waardoor na een paar maanden van vooral intern vergaderen geen sprake was van het geplande bottom-up proces. Bestuurders staan op afstand, maar stellen zich positief op. Voorlopig is nog weinig inzet gezien, maar bestuurders zien ook minder wat er in binnen een project gebeurt. Zij moeten hierop gewezen worden, dit is een vereiste voor meer bestuurlijke inbedding. De Raad stelt alleen kaders, die positief zijn ten opzichte van bewonersparticipatie maar lijkt verder geen invloed te hebben tot het project aan het einde in de Raad komt. De professionals in het kernteam zijn gevraagd om hun bereidheid en interesse voor duurzaamheid en bewonersparticipatie. In de praktijk stonden zij verschillend tegenover de invulling van het proces (wel of geen kaders) en namen zij bewoners soms wel erg serieus, wat te maken kan hebben met het wennen aan bewoners in een vergadering waar alle belangrijke besluiten worden genomen. Belangrijke conclusies daarbij zijn dat de resultaatgerichte cultuur binnen de Rotterdamse gemeente het bepalen van het resultaat met bewoners tegenwerkt, terwijl onduidelijkheid over resultaten binnen het kernteam van het project ook negatief werkt voor de voortgang van het project. De inzet van verschillende partijen voor bewonersparticipatie is essentieel, maar de omgeving en cultuur daaromheen lijken net zo belangrijk voor de ruimte die bewoners kunnen krijgen bij projecten in hun wijk of buurt.

, ,
Edelenbos, Prof. Dr. J, Eshuis, Dr. ir. J.
hdl.handle.net/2105/9894
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Bruinsma, M. (2011, August 31). Interactieve beleidsvorming op Heijplaat.. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/9894