Gemeenten moeten in 2015 hét contactcentrum zijn tussen burgers en de gehele overheid. In het kader van dit streven heeft de commissie Jorritsma (2007) een plan opgesteld waarmee gemeenten dit kunnen bereiken. De gemeenten zullen een klantcontactcentrum (KCC) op moeten richten waarin vragen van burgers kunnen worden beantwoord en waar deze burgers alle producten af moet kunnen nemen. De weg naar een volwaardig KCC is lang en daarom uitgezet in een vijftal fasen. In dit onderzoek is gezocht naar de relatie tussen verschillende leiderschapsstijlen, stijlen uit het situationeel leiderschap en het dienend leiderschap, en de ontwikkeling van het KCC. Door 30 gemeenten zijn twee vragenlijsten ingevuld. De eerste gaat over het KCC en deze meet de fase waarin het KCC zich bevindt. De tweede vragenlijst gaat over de stijl van leidinggeven door de verantwoordelijke van het KCC. In de praktijk blijkt dat er geen samenhang bestaat tussen de fase van het KCC en de stijl van leidinggeven. Wel kan geconcludeerd worden dat een directieve stijl van leidinggeven niet meer voorkomt. Leidinggeven op basis van hiërarchie komt niet meer voor. Daar tegenover staat dat juist een samenwerkende of delegerende stijl juist wel wordt ingezet. Van het dienend leiderschap werd verwacht dat deze leiderschapsstijl uitstekend zou passen bij een organisatie als de gemeente. Toch werd deze toch maar eenmaal in de praktijk aangetroffen en lijkt daardoor nog niet te „leven‟ bij de onderzochte gemeenten. Hoewel het dienend leiderschap maar éénmaal werd aangetroffen kan het een zeer goede leiderschapsstijl zijn om in te zetten bij gemeenten. Voornamelijk de relatie met de omgeving en jezelf als leidinggevende continue af te vragen wat de burgers verwachten en willen zal belangrijk kunnen zijn om de dienstverlening bij gemeenten kunnen helpen.

, , , , ,
Thaens, Prof.Dr. M., Thiel, Dr. S. van
hdl.handle.net/2105/9912
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Vrolijks, P. (2011, August 31). Dienend leiderschap in gemeenten. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/9912