In deze paper worden de expansiestrategieën van West-Europese banken in Centraal- en Oost-Europa in de periode 1989-2009 onderzocht, waarbij nader wordt gekeken naar de vier grote Westerse multinationale banken UniCredit, Raiffeisen, Société Générale en SEB. Uit het onderzoek blijkt dat de geografische en psychologische afstand, de (verwachte) groei van het BBP, het inflatieniveau en de mate van concurrentie belangrijke factoren zijn (geweest) bij de uitbreidingsstrategieën van de West-Europese banken in Centraal- en Oost-Europa. Aan de hand van deze factoren kan de expansiestrategie van de meeste West-Europese banken worden afgeleid: de uitbreiding begint in Centraal-Europa, gevolgd door Zuidoost-Europa en voor enkele Westerse banken de Baltische Staten, en ten slotte het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. Het onderzoek laat daarnaast zien dat de West-Europese banken in de loop der tijd minder zijn gaan uitbreiden.

Nacken, T.G.
hdl.handle.net/2105/9957
Business Economics
Erasmus School of Economics

Fillekes, L. (2011, August 29). Expansiestrategieën van West-Europese banken in Centraal- en Oost-Europa.In de periode 1989 – 2009. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/9957