Deze exploratieve studie onderzoekt welke betekenis geënsceneerde ontmoetingen tussen celebrity’s en hun fans hebben voor beide partijen. Dit is onderzocht door middel van semi gestructureerde interviews met zowel de fans (N=22) als het management van de celebrity’s Marco Borsato en Xander de Buisonjé (N=2) en participerende observatie. Respondenten zijn verkregen door e-mailcontact met het management en in de meeste gevallen bij hen thuis geïnterviewd. De geanalyseerde onderwerpen ver weg – dichtbij, productie, charisma, fangemeenschap en muziek zijn verweven met bestaande theorieën over celebritycultuur. De resultaten wijzen uit dat een ontmoeting met de celebrity kan zorgen voor positieve emotionele veranderingen bij de fan. Het gevoel van nabijheid en verbondenheid wordt versterkt door de geënsceneerde ontmoeting die opgezet wordt door het management. Het gevoel van herkenning en erkenning van de ster als hij de fan aanraakt of een knipoog geeft zorgt voor het opwekken van positieve gevoelens bij de fan tijdens en na de meeting. Nieuwe energie, wilskracht en doorzettingsvermogen zijn emoties die de fans ondervinden door dicht met hun idool in contact te staan. Niet alleen de ontmoeting, maar ook de muziek van hun idool en de fangemeenschap die bij het fan zijn komt kijken zorgt voor een gevoel van verbondenheid en voor het gevoel dat de fans er niet alleen voor staan en begrepen worden. Hieruit kan worden opgemaakt dat celebrity’s, welke een steeds belangrijkere positie bekleden in de hedendaagse samenleving, van belang kunnen zijn in het welzijn van groepen mensen. Waar tot op heden nog weinig bekend was over het fenomeen fan-celebrity ontmoetingen en de betekenis achter deze ontmoetingen is nu duidelijk dat geënsceneerde ontmoetingen tussen celebrity’s en hun fans van grote betekenis zijn voor beide partijen. In veel gevallen voelt de daadwerkelijke ontmoeting als een pleister op de wonden van wat de fans hebben meegemaakt of meemaken en geeft het een duwtje in de rug dat ze nodig kunnen hebben in het dagelijkse leven. Uit de gesprekken met fans en management blijkt tevens dat niet alleen de fans het ontmoeten van hun idool als hoogtepunt in hun leven zien maar ook de artiest zelf hier energie uit haalt. De celebrity ziet hierdoor wat voor impact zijn persoonlijkheid en liedjes hebben op het publiek en dit is waar hij het uiteindelijk voor doet.

, , , ,
Reijnders, Dr. S.L.
hdl.handle.net/2105/10270
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Spijker, M. (2011, August 31). Dichtbij Marco. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10270