Bij gebiedsontwikkeling krijgen de rol en positie van de eindgebruiker (bewoner, ondernemer, consument in gebied) steeds meer aandacht. In de eerste plaats is dit een gevolg van ontwikkelingen in de samenleving in het algemeen/ de brede samenleving, denk bijvoorbeeld aan individualisering en het toenemende belang van netwerken. Daarnaast liggen oorzaken in een toegenomen interesse in publiek‐private samenwerkingen en de toenemende noodzaak van vraag gestuurd werken in het veld van de gebiedsontwikkeling. Tenslotte zal de verantwoordelijkheid voor gebiedsontwikkeling de komende jaren steeds meer bij de betreffende stad komen te liggen. Een plek waar mensen reeds wonen, met elkaar interacteren en identiteit aan ontlenen. Al met al wordt de eindgebruiker van een ontwikkeling een partij waar je als professional in de gebiedsontwikkeling niet meer omheen kunt. In de hedendaagse praktijk is de rol en positie van de eindgebruiker vastgelegd in formele inspraakprocedures. Steeds vaker wordt de eindgebruiker echter al eerder in planvormingsprocessen betrokken, vaak met het doel draagvlak te vergaren om zo bezwaarprocedures te voorkomen in een later stadium. De erkenning van de waarde van de eindgebruiker bij gebiedsontwikkeling neemt toe door de kennis en kunde die zij kunnen inbrengen en de kostenbesparingen die daardoor kunnen worden bereikt. Deze geluiden komen vooral voort uit verkenningen door verschillende professionals in de gebiedsontwikkeling die zich bezig houden met waardecreatie. In plaats van te kijken naar een probleem dat zo goedkoop en efficiënt mogelijk moet worden opgelost vanuit een bepaalde invalshoek kijkt men in deze verkenningen naar het geheel aan kansen in een bepaald gebied op een integrale wijze. Zo kan het probleem van de een de oplossing van de ander betekenen. De verkenningen kijken vooral naar hoe men in een gebied door samenwerking en het benutten van kansen als het ware de portemonnee van het gebied kunnen vullen. Twee belangrijke benamingen hiervoor zijn cocreatie en waardegeoriënteerde wijkaanpak. Bij het nader onderzoeken van deze twee soorten van waardecreatie valt op dat beide de eindgebruiker centraal hebben staan. Zonder de eindgebruiker is het moeilijk waarde te creëren in een gebied, dus zijn zij een belangrijke partij voor overheid en private professionals in de gebiedsontwikkeling. Maar hoe betrek je zo’n partij er bij?

Hoek, R.M. van
hdl.handle.net/2105/10373
Master City Developer
Erasmus School of Economics

Trip, Y. (2011, August). Power to the people. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10373