In deze masterthesis wordt onderzocht hoe jongeren betekenis geven aan mediabeelden over politiek waarin cynisme voorkomt. Jongeren moeten zich nog politiek vormen en dat doen ze voor een deel op basis van mediabeelden. In deze tijd, waarin vooral de PVV cynisme gebruikt als politiek middel, is het relevant om te onderzoeken hoe jongeren reageren op mediabeelden. Cynisme speelt namelijk een grote rol bij hoe burgers politiek ervaren. Burgers staan daar niet vaak bij stil, omdat cynisme niet duidelijk zichtbaar is en er ook nooit direct over cynisme wordt gesproken. Het zijn vooral de rechts-populistische partijen die cynisch zijn. Cynisme komt tot uiting door negatief te doen over politici en het bestaande politieke systeem. De PVV valt de gevestigde partijen aan en dan vooral de linkse partijen. De PvdA en GroenLinks zijn in de ogen van de PVV de linkse elite. De media zijn voor de PVV belangrijk om dit discours en daarmee het cynisme te verspreiden. Het is niet zo dat iedereen zich herkent in het door de PVV geschetste beeld en daarom is in dit onderzoek gekeken naar de overeenkomsten en verschillen in interpretatie tussen PVV-stemmers en PvdA/GroenLinks-stemmers. Bestaand onderzoek laat twee verschillende visies zien met betrekking tot de invloed van mediabeelden op gevoelens van cynisme. De ene visie zegt dat mediabeelden zouden zorgen voor toename van cynisme. Een andere visie is dat mediabeelden zorgen voor meer politieke kennis, wat leidt tot vermindering van cynisme. De verschillende visies ontstaan door verschil in gekozen onderzoekmethodes, waarbij vooral de context onderbelicht is gebleven. Om dit op te lossen luidde de conclusie dat receptieonderzoek nodig is om meer duidelijkheid te krijgen. Het receptieonderzoek bestond uit zes focusgroepen met elk vier informanten. Aan de informanten zijn drie mediafragmenten getoond en deze fragmenten vormden de aanleiding voor het gesprek dat volgde. De gesprekken zijn vervolgens verwerkt volgens de constant vergelijkende methode. De resultaten laten vooral zien dat er tussen de linkse stemmers en de PVV-stemmers veel overeenkomsten zijn in hoe ze naar de politiek kijken. Deze houding is eerder onverschillig dan cynisch. De groepen verschillen in hun houding tegenover de media en de invloed van eigen ervaringen, maar dit zorgt er niet voor dat anders over politiek wordt gedacht. Bestaand onderzoek zit er, door alleen naar de invloed van berichtgeving te kijken, naast. Wanneer jongeren de kans krijgen om hun verhaal te vertellen dan wordt duidelijk dat jongeren al een bepaald beeld in hun hoofd hebben en dat beeld komt steeds weer terug.

, , , , ,
Aalberts, Dr. C.E.
hdl.handle.net/2105/10646
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Heijningen, M.L.J. van. (2011, August 31). Elite, baanjtesjagers, zakkenvullers of populistische retoriek?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10646