Ondanks nieuwe technologische ontwikkelingen als het internet en de mobiele telefonie is de televisie nog steeds het meest gebruikte medium voor de nieuwsgaring van de gemiddelde Nederlander. Maar wat denkt de jongvolwassen Nederlander (20 – 30 jaar) over de kwaliteit van dit medium en in hoeverre draagt de informatie, die zij via dit medium ontvangen bij aan hun mogelijke actieve deelname aan de democratie? In dit onderzoek is gekeken hoe de jongvolwassen Nederlander de kwaliteit van het televisienieuws beoordeelt. Er is hierbij gebruik gemaakt van vijf concepten, die zijn gededuceerd uit de theorie, die de kwaliteit van de journalistiek, in dit geval het televisienieuws, dekken. Allereerst is hiervoor gebruik gemaakt van het ideaaltype van kwaliteitsjournalistiek. Denk hierbij aan concepten of eigenschappen als betrouwbaarheid, informatief en onafhankelijk. En een meer hedendaagse benadering, waarbij de eigenschappen actueel en emotie een rol spelen. Aan de hand van interviews met twintig respondenten (10 lager opgeleide mannen en vrouwen en 10 hoger opgeleide mannen en vrouwen) is onderzocht, wat zij van deze concepten vinden en in welke mate deze concepten voor hen van belang zijn. Het onderzoek geeft aan, dat het NOS journaal bij vrijwel de gehele doelgroep nog steeds het meest bekeken nieuws is op televisie. Daarnaast blijkt, dat actualiteitenprogramma’s een grote rol spelen bij de hoger opgeleide doelgroep en zij dit belangrijker achten dan het kijken naar het journaal. Zij willen graag beknopt op de hoogte blijven door het internet of de mobiele telefoon en via de televisie willen zij juist achtergronden van het nieuws achterhalen. Op het gebied van de kwaliteiteigenschappen blijkt, dat hedendaagse concepten als actueel en emotie een grotere rol spelen dan door de ideaaltypische benadering wordt gesuggereerd. Zeker bij de lager opgeleide doelgroep speelt het concept emotie in de vorm van infotainment en persoonlijke informatie een grote rol. Desondanks is de eigenschap betrouwbaar toch één van de belangrijkste concepten als het gaat om kwaliteit volgens alle respondenten. Tot slot blijkt dat de kwaliteitsbeleving van de respondenten goed overeenkomt met hetgeen het televisienieuws biedt en dat zij zodoende in staat worden gesteld om via dit medium goed geïnformeerd te blijven over gebeurtenissen in Nederland en dit onder andere bijdraagt aan hun actieve deelname aan de democratie.

, , , , ,
Kester
hdl.handle.net/2105/13314
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Grefkens, T.S. (2012, August 31). Nederlandse Nieuwsgierigheid?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13314