n de zomer van 2007 werd duidelijk dat de problemen op de huizenmarkt in de Verenigde Staten zouden leiden tot een algehele financiële crisis. In de EU ontstonden er probleem waar ook Nederland onder te lijden heeft. Een van de maatregelen die Nederland heeft genomen vanwege de gevolgen van de crisis stond beschreven in het Begrotingsakkoord van 2012 waarmee de Eerste kamer op 6 september 2012 mee akkoord is gegaan. Hierin stond onder andere beschreven dat het algemene btw-tarief per 1 oktober 2012 wordt verhoogd van 19 naar 21 procent. De extra overheidsopbrengsten werd geschat op ruim €4 miljard. Van deze opbrengst wordt €1,5 miljard ingezet voor versterking van de koopkracht met name voor huishoudens met een laag inkomen. Als compensatie voor de extra overheidsinkomsten wordt in 2014 en 2015 de totale opbrengst uit de btw-verhoging via de inkomsten- en loonbelasting teruggesluisd aan de huishoudens (Rijksoverheid, 2012). Aangezien deze btw verhoging kort geleden is ingevoerd is er niet veel bekend over de gevolgen voor de consumenten prijzen in Nederland. Dit is ook de voornaamste motivatie voor het onderzoek. Voor politici is het interessant om te weten wat de gevolgen zijn van het beleid dat ze voeren. Het onderzoek zal dan ook helpen inzicht te geven in de gevolgen die de btw stijging met zich mee brengt en zal wellicht bewijs leveren of de maatregel zijn doel dient of dat de overheid het beter niet had kunnen doen. Ik onderzoek dus de gevolgen van deze btw verhoging. De vraag die centraal staat is: Wat zijn de gevolgen van de verhoging van het btw-tarief op consumenten prijzen in Nederland? Door middel van verschillende analyses worden op basis van de difference-in-difference methode de effecten vastgesteld. Een consumenten survey zal laten zien in hoever mensen zich bewust zijn van een eventuele prijs stijging en of er verschillen zitten in het gedrag van verschillende consumenten te opzichte van de btw verhoging. In het eerste deel is beschreven wat er in het verleden is beschreven over een btw verandering. Verder zal kort aan bot komen wat de karakteristieken zijn van de btw en waarom dit belangrijk is. In het tweede deel staat de data beschreven die wordt gebruikt voor het onderzoek en hoe deze data is verkregen. In het derde deel staat de methodologie beschreven. Hierin wordt de gebruikte methode uitgelegd en hoe deze toepasbaar is op de data. In het vierde deel worden de resultaten uit de analyses gepresenteerd en geïnterpreteerd. In het vijfde deel wordt de enquête beschreven, geanalyseerd en vergeleken met de resultaten uit het voorgaande onderzoek. In het laatste deel wordt het onderzoek samengevat, conclusies getrokken en aanbevelingen gegeven waardoor het onderzoek kan worden verbeterd. Op de volgende pagina vindt u de inhoudsopgave waarin deze delen staan beschreven.

Kippersluis, H. van
hdl.handle.net/2105/14047
Business Economics
Erasmus School of Economics

Rutten, E. van. (2013, August 8). Het effect van de btw verhoging in Nederland op de consumenten prijzen. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14047