Dit is een narratief onderzoek naar de normen en waarden in Disney Classicfilms, waarbij de focus ligt op films met het thema liefde (tussen mensen). In het onderzoek wordt een gat in de literatuur opgevuld als het gaat om de weergave van normen en waarden in kinderfilms. Deze weergave kan van invloed zijn op het socialisatieproces van kinderen, omdat normen en waarden als belangrijke bouwstenen in het leven en de opvoeding van deze kinderen fungeren. Disney is een belangrijke speler in de media-industrie en heeft een wereldwijd bereik aan een groot en divers publiek (The Walt Disney Company, 2014). Het bereik en de successen van The Walt Disney Company worden uiteengezet aan de hand van een korte geschiedenis van het bedrijf en eerder uitgevoerd onderzoek. Voor het onderzoek naar in Disneyfilms terugkomende normen en waarden is gebruik gemaakt van de al bestaande cultivatietheorie van Gerbner en Gross (1976). Hierin staat centraal dat veelvuldig televisie kijken, zorgt voor een subtiel veranderende perceptie van de werkelijkheid. Deze theorie wordt gekoppeld aan verschillende theorieën over de invloed die media op de ontwikkeling van kinderen kan hebben (Notten, Kraaykamp & Ultee, 2008; Veen & Vrakking, 2006). Hierbinnen staat het socialisatie proces centraal (Owen, 2001) en wordt gekeken naar sociale reproductie tijdens de opvoeding (Kraaykamp, 2009). De resultaten van het onderzoek komen tot stand door een narratieve analyse aan de hand van de WOW-methode van Oud, Weijers en Wester (1997). Acht geselecteerde films worden aan een grondige analyse volgens deze methode onderworpen en op deze manier komen de normen en waarden in de Disney Classicfilms naar boven. Uit het onderzoek komt naar voren dat in de verschillende films gebruik gemaakt wordt van dezelfde normen en waarden en dat deze steeds opnieuw aan kinderen worden gepresenteerd. Ook wordt duidelijk dat het thema liefde zich in de films in drie fasen ontwikkelt, waarbij elke fase uit verschillende Disney Classicfilms bestaat. Voor de vertoning van liefdesrelaties worden in alle films normen en waarden ingezet, waarbij de steeds terug komende normen zijn: ‘geloof in je dromen’, ‘volg altijd je hart’, ‘trouw met wie je wilt’ en ‘anderen accepteren. De steeds terugkomende waarden in de onderzochte Disney Classicfilms zijn: ‘liefdesgeluk’, ‘assertiviteit’, ‘beleefdheid’, ‘loyaliteit’, ‘nieuwsgierigheid’ en ‘vrijheid’. Door het terugkomen van bepaalde patronen en het herhaaldelijk gebruik van dezelfde normen en waarden gaat de kijker steeds meer geloven in de werkelijkheid die in de films gecreëerd wordt. Op deze manier wordt het publiek aan de Disney Classicfilms verbonden en zorgt deze stijl voor herkenbaarheid en succes (Schudson, 1989; Wasko, 2001).

, , , , , , , , ,
Kersten, A.
hdl.handle.net/2105/17721
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Schouwenburg, Jacky. (2014, July 14). ' And they lived happily ever after.'. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17721