Tegenwoordig is er een enorm aanbod aan nieuwskanalen die op elk gewenste plaats en moment kunnen worden geraadpleegd. Dit aanbod zorgt er ook voor dat kinderen niet kunnen worden weggehouden bij het nieuws. Ook al zijn ze misschien niet bewust op zoek naar informatie, ze komen er toch wel mee in aanraking in hun dagelijkse bezigheden. Televisie blijkt voor zowel volwassenen als kinderen nog steeds het belangrijkste medium om nieuws te vergaren. Deze masterthesis gaat in op de vraag in welk opzicht het Jeugdjournaal en het NOS Journaal van elkaar verschillen in de selectie en presentatie van nieuwsonderwerpen, met het oog op hun afzonderlijke doelgroep. Door middel van een kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyse van uitzendingen van beide nieuwsprogramma’s is deze vraagstelling beantwoord. Uit het onderzoek is gebleken dat de journaals van elkaar verschillen op het gebied van thema’s, taalgebruik, beeldmateriaal, (rol van) de nieuwslezer, bronnen, muziek en geluidseffecten, animaties en de vormgeving van de journaals. Beide programma’s passen deze elementen aan bij de kennis en belevingswereld van hun doelgroep zodat het nieuws voor hen aantrekkelijk en interessant is om naar te kijken. Voor het Jeugdjournaal betekent dit dat zij het nieuws vanuit een kinderperspectief benaderen en veel onderwerpen behandelen die speciaal relevant zijn voor kinderen. Het NOS Journaal daarentegen heeft politieke en financieel/economische onderwerpen hoog op de nieuwsagenda staan. De taal die het kinderprogramma gebruikt is helder en het beeldmateriaal bevat geen expliciete beelden. De woordkeuze van het NOS Journaal om het bericht over te brengen aan hun doelgroep is meer beschrijvend en sensationeler van aard en de beelden zijn een stuk explicieter en schokkender. Muziek, geluid en animaties komen vaker voor in het Jeugdjournaal om het nieuws aantrekkelijker en begrijpelijker te maken voor de jonge kijkers. De presentatie van het nieuws wordt bij het volwassenenjournaal gekenmerkt door formaliteit en autoriteit, tegenover het speelse, informele, dynamische en kleurrijke karakter van het Jeugdjournaal.

, , , , , , ,
Kester, Bernadette
hdl.handle.net/2105/17745
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Zwart, Vivian de. (2014, July 14). Het Jeugdjournaal versus het NOS Journaal. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17745