Samenvatting Dit onderzoek probeert inzicht te geven in het effect van betaald parkeren rondom winkelgebieden op de aantrekkelijkheid van deze gebieden. Dit wordt gedaan door middel van een literatuur- en een empirisch onderzoek. Uit het literatuuronderzoek blijkt dat het effect van betaald parkeren overschat wordt. Ondanks dat de vraag naar een parkeerplaats toeneemt rondom het winkelgebied, leidt dit niet tot de gewenste effecten. Langparkeerders als winkelpersoneel en bewoners uit de buurt, houden de betere parkeerplekken bezet, waardoor deze niet beschikbaar zijn voor bezoekers van het winkelgebied. Dit leidt tot een vermindering van de bereikbaarheid. Wel leidt het gratis parkeren ertoe dat klanten zich meer ontspannen gedragen, langer in de winkel blijven en vaker terugkomen. Desondanks leidt dit niet tot de gewenste omzetstijgingen voor winkeliers. De gemeente ontvangt daarnaast geen compensatie meer voor de gemaakte kosten, zal het eventuele investeringen moeten afboeken tot de restwaarde en daalt de grondwaarde door een afname van de inkomsten. Ook wordt het onaantrekkelijk voor private parkeerexploitanten om te investeren in deze gemeente. Het effect wordt overschat doordat parkeren geen attractiefactor, maar een weerstandsfactor is voor de winkelgebieden. Ook wordt het aantal bezoekers dat met de auto komt overschat en geven automobilisten niet meer uit dan bezoekers die met andere vervoerswijzen het winkelgebied bezoeken. Tot slot blijkt dat parkeren, voor zowel de dagelijkse als de niet-dagelijkse goederen, niet de doorslag geeft voor de keuze voor een winkelgebied. Ook uit het empirische onderzoek blijkt dat er nauwelijks verschil zit in de aantrekkelijkheid van gebieden met betaald parkeren en gebieden met gratis parkeren. Het enige duidelijke verschil is te zien in het doel van het bezoek. Opvallend was dat in de gebieden met gratis parkeren 82,0% van de bezoekers kwam voor het doen van de boodschappen, terwijl dit bij betaald parkeren slechts 34,9% was. Verder werd in beide vormen de afstand tot het winkelgebied als belangrijkste reden gegeven voor de keuze van het winkelgebied. Wat opviel was dat van de mensen die een winkelgebied bezochten met gratis parkeren, slechts 9 personen (8,9%) aangaven dit winkelgebied te kiezen door het ontbreken van een parkeertarief. Ook het gemiddelde aantal bezoeken per week kwam redelijk overeen tussen de gebieden, net als de doorgebrachte tijd in het winkelgebied en het (geplande) uitgegeven bedrag. Er is nog wel een klein verschil te vinden als men kijkt naar het doen van de boodschappen. In de gebieden met betaald parkeren geeft 50% van de bezoekers die komen voor het doen van de boodschappen tussen de €0 en €25 uit, terwijl dit in de gebieden met gratis parkeren 32,7% is. Dit is opvallend aangezien men zou verwachten de voorkeur te geven aan een gebied zonder parkeertarief voor het doen van kleine boodschappen. Tot slot is er ook geen duidelijk verschil te vinden in de cijfers die de respondenten aan het winkelgebied in het algemeen geven. De Schoof krijgt ondanks het gratis parkeren het laagste gemiddelde (6,3), terwijl het winkelhart van Ridderkerk mét betaald parkeren een 7,6 krijgt. Ook winkelcentrum Walburg (6,6) en Sterrenburg (8,1) hebben wisselende cijfers. Hieruit kan dus geconcludeerd worden dat het parkeertarief nauwelijks belangrijk is voor de aantrekkelijkheid van winkelgebieden. De bezoekers vinden het belangrijker dat er een goed winkelaanbod is, het winkelgebied niet te ver weg is en er een goede sfeer is. Daardoor wordt de aantrekkelijkheid van een winkelgebied bepaald, niet door het parkeertarief.