In dit onderzoek wordt er onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten misdaaddrama. De whodunit richt zich op het oplossen van een moord, en niet zozeer op de ontwikkeling van de karakters, terwijl existentieel misdaaddrama zich richt op de problemen en ontwikkeling van de karakters, en in mindere mate op het oplossen van een puzzel. Vanuit het eerdere onderzoek dat er gedaan werd naar verklaringen voor ethisch verkeerd handelen, is de volgende vraagstelling opgesteld: In hoeverre is er verschil waar te nemen tussen verhaallijnen in misdaaddrama’s met een whodunitstructuur of existentieel misdaaddrama wat betreft de persoonlijke balans of onbalans (verhouding ratio, geweten, begeerten) die tot uiting komt in de handelingen van de protagonist, antagonist en eventuele bijpersonages? Er werden vier afleveringen geanalyseerd: CSI Miami, Grijpstra & De Gier, 24 en Law and Order: CI.

, , ,
Weijers, Drs. G.W.M.
hdl.handle.net/2105/4255
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Klaver, M. (2007, September). Psychische onbalans in misdaaddrama. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4255