Nieuws is van groot belang voor de maatschappij. Het bepaalt het functioneren van de democratie, doordat het mensen in staat stelt om zich te informeren over wat er gebeurt in de wereld. Dit kan mensen helpen bij het vormen van een mening en het nemen van beslissingen. Het is dan ook belangrijk dat het nieuws zo accuraat mogelijk is. Met de komst van sociale media als nieuwsplatforms wordt deze accuraatheid echter steeds meer in twijfel getrokken. Zo komen er steeds meer discussies tot stand over de verspreiding van nepnieuws en de eenzijdige nieuwsconsumptie door algoritmes. Het blijkt dat voornamelijk jongvolwassenen veelvuldig van sociale media gebruik maken voor hun nieuwsconsumptie en de traditionele journalistiek niet meer vertrouwen. Dit onderzoek zal zich richten op de ervaring van geloofwaardigheid van jongvolwassenen over het nieuws op sociale media. De hoofdvraag die centraal staat tijdens dit onderzoek, luidt als volgt: Hoe ervaren Nederlandse jongvolwassenen tussen de 20 en 30 jaar de geloofwaardigheid van nieuws op sociale media? Om inzicht te geven in de geloofwaardigheidsbeleving zijn er 14 kwalitatieve diepteinterviews uitgevoerd met Nederlandse jongvolwassenen in de leeftijd tussen de 20 en 30 jaar. Door middel van thematische analyse, van de transcripten, werd duidelijk dat jongvolwassenen de voorkeur hebben om selectief te zijn in hun nieuwsconsumptie. Ze zijn enkel geïnteresseerd in de geloofwaardigheid van nieuws, wanneer het onderwerp voor hen interessant is. Ook ervaren ze berichten met politieke standpunten, die aansluiten op eigen politieke perspectief, als geloofwaardig, terwijl berichten geschreven vanuit een ander perspectief ervaren worden als ongeloofwaardig. Daar en tegen blijkt uit dit onderzoek ook dat jongvolwassenen voornamelijk nieuws consumeren van traditionele nieuwsorganisaties. Deze organisaties hebben een goede reputatie opgebouwd, waardoor jongvolwassenen het nieuws dat door hen gecommuniceerd wordt, als geloofwaardig ervaren. Hierbij waarderen jongvolwassenen voornamelijk de objectiviteit van de nieuwsorganisaties.

, , , , , ,
M. Slot
hdl.handle.net/2105/49922
Media & Creative Industries
Erasmus School of History, Culture and Communication

M. Schenk. (2019, June 27). Nieuws op sociale media: ik zie, ik zie wat jij niet ziet De ervaring van Nederlandse jongvolwassenen tussen de 20 en 30 jaar oud over de geloofwaardigheid van nieuws op sociale media.. Media & Creative Industries. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/49922