Deze scriptie gaat over metagovernance in de Omgevingswet bij het waterschap Brabantse Delta. Er is een analyse gemaakt van het netwerk van overheden waarbinnen het waterschap acteerde om te achterhalen of er in de uitvoering van de Omgevingswet sprake is van meta-governance. Met behulp van een operationaliseringsschema is gekeken of elementen van meta-governance aanwezig zijn in de wetstekst van de Omgevingswet en door het waterschap Bra-bantse Delta worden ingezet. Eerst wordt een theoretisch beeld geschapen van metagovernance om vervolgens uitleg te ge-ven over hoe het onderzoek is aangepakt. Vervolgens wordt de context van de Omgevingswet en het waterschap Brabantse Delta geschetst om daarna de analyse te starten. Uit de analyse komt naar voren dat er sprake is van metagovernance bij de Omgevingswet. Ook laat de analyse van het waterschap zien dat zij het beste gebruik kunnen maken van de meta-governance manieren van hands-on participatie en hands-on facilitatie. Dit past namelijk het best bij hoe Brabantse Delta voor de Omgevingswet al in samenwerkingen opereerde. De bedoeling van de Omgevingswet om als overheid meer als één samen te werken komt onder druk te staan door terughoudendheid om de eigen positie op te geven ten gunste van een geza-menlijke positie. Zo is de provincie sceptisch over wat gemeenten aankunnen en zijn gemeenten sceptisch over de ruimte die de provincie zal geven. Het is in deze context dat het waterschap als partner van beide overheden aangeeft een faciliterende en participerende overheid te zijn, waarbij samenwerking centraal staat. Tot slot wordt vastgesteld dat er sprake is van metagovernance in de Omgevingswet en bij de uitvoering van de Omgevingswet. Om de doelen van de Omgevingswet te behalen kan het wa-terschap Brabantse Delta zich beter richten op de metagovernance varianten hands-on partici-patie en hands-on facilitair, omdat deze het beste passen bij hoe het waterschap zich al in sa-menwerkingen opstelt. Daarom wordt aanbevolen om in bestaande samenwerkingen en nog op te zetten samenwerkingen met gemeenten en de provincie te focussen op hands-on participatie en hands-on facilitatie. Ze helpen om de Omgevingswet te laten landen in het waterschap en bevorderen dat de samenwerking tussen overheden goed blijft verlopen. De grootste veranderingen die de Omgevingswet brengt, spelen zich af op bestuurlijk- en ge-dragsniveau. Intensivering van de samenwerking met andere actoren en een open houding naar elkaar en de maatschappij spelen daarbij een grote rol. Er moet meer samengewerkt worden en aandacht komen voor veranderende machtsverhoudingen binnen het netwerk. Het waterschap krijgt door haar bezit van kennis en deskundigheid over centrale thema’s uit de omgevingswet namelijk een prominentere positie. Aanbevolen wordt daarom om de sturingsmechanismen hands-on participatie en hands-on facilitatie in te zetten op deze samenwerking en op het ver-zekeren van een passende positie in het netwerk. Concreet kan het waterschap haar kennis en deskundigheid over water met het netwerk op een direct faciliterende en participerende manier delen.