Dit onderzoek tracht inzicht te verkrijgen in de processen die een rol spelen bij het succes van ‘André Rieu’ en die voorbij gaan aan de obligate als: hij is een goede musicus, of: het is allemaal commercie. Dit onderzoek beoogt niet alleen de voorstelling te begrijpen, maar tevens de totale ‘André Rieu’ belevenis te doorgronden. Onderzocht wordt het event dat van een André Rieu concert een gebeurtenis maakt. Om inzicht te krijgen in, waarom, en bij wie André Rieu succesvol is, is gekeken naar André Rieu, wat er verteld wordt, hoe hij optreedt en wat zijn publiek ervan vindt. André Rieu is in verschillende domeinen onderzocht namelijk in de media, in de presentatie van zijn event en in de betekenisgeving van zijn concertbezoekers. Het onderzoek is gebaseerd op kwalitatieve en kwantitatieve data. De data bestaan uit verscheidene bronnen namelijk interviews, krantenartikelen, websites en boeken. Daarnaast zijn tevens interviews gehouden met een aantal concertbezoekers. Tot slot is veldwerk verricht bij een André Rieu concert. De media laten biografieën van beroemdheden lijken op hagiografieën. André Rieu heeft via zijn persoonlijke mediaproducten een aantal mythen naar voren gebracht zoals: André Rieu is een familieman, André Rieu is een goed mens en André Rieu heeft een missie. Deze mythen zijn herhaald door de media. Anderzijds is een kwantitatieve inhoudsanalyse gemaakt van de media over André Rieu. In de analyse van de kranten is de distinctie theorie van Bourdieu toegepast. Deze theorie geeft de mogelijkheid om verbanden te analyseren tussen klasse en cultuur. Aan de hand van deze analyse is het mogelijk om André Rieu in het culturele veld te positioneren. Door zijn positie in het veld spreekt hij een bepaalde klasse aan. Zijn aanwezigheid dan wel afwezigheid in bepaalde kranten resulteert in een populaire positie in het culturele veld. Dit heeft zijn neerslag in de samenstelling van zijn publiek. Dit bestaat voornamelijk uit de midden en lagere klasse. De voorstelling van André Rieu wordt beschouwd als een event vanwege de grootschaligheid en hybriditeit. De bezoekers verwachten van een Rieu event dat het een grootse voorstelling betreft. Aan deze grootse verwachtingen voldoet het event in werkelijkheid niet. Er is een discrepantie tussen het event zoals het wordt getoond door de media en het werkelijke event. Het repertoire dat tijdens het event wordt gespeeld is licht klassiek. Echter, de rest van de voorstelling zoals de aankleding, gedragingen van muziekanten en publiek staat ver af van een klassiek concert. Het publiek is een onderdeel van het Rieu event. Het publiek interacteert met de muziekanten. De geïnterviewde bezoekers wonen bescheiden. Behalve een bezoek aan een Rieu concert wordt soms een musical bezocht. Ze luisteren thuis voornamelijk naar populaire muziek. De bezoekers zijn bekend geraakt met Rieu via de media en via de media wordt ook Rieu gevolgd. Niemand heeft parafernalia van Rieu in huis. Deze sfeer maakt het event geschikt voor vrienden- en familie uitjes, hetgeen in mindere mate opgaat voor andere concerten of voorstellingen. Dit kan verklaren waarom onder de geïnterviewden meer bezoekers dan fans aanwezig waren.

, , ,
Berkers, dr. P.
hdl.handle.net/2105/6386
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Moons, D.S.G. (2009, August 31). Een onderzoek naar het succes van Andre Rieu. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6386

Additional Files
Bijlage d interviews.doc Final Version , 224kb
Inhoudsop..2.doc Final Version , 84kb