Burgerschap is een begrip dat gedefinieerd kan worden als de voorwaarden waaraan men moet voldoen om volledig deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Theorieën omtrent oude en nieuwe vormen van burgerschap dienen als insteek voor deze thesis. Eén van de jonge generaties binnen onze samenleving, de jongeren van 13 tot 19 jaar, wordt door wetenschappers veelvuldig bestempeld als ‘de nieuwe burgerschapsgeneratie’. Deze generatie gedraagt zich volgens de wetenschappers als emotioneel individu en interesseert zich in mindere mate voor rationele informatie. In deze thesis wordt onderzocht hoe jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 19 jaar invulling geven aan burgerschap. Hierdoor is het mogelijk te analyseren of er daadwerkelijk sprake is van deze jonge generatie nieuwe burgers. Media zijn van grote invloed op de invulling die men geeft aan burgerschap. Dit heeft ertoe geleid dat voor het onderzoek in deze thesis gebruik is gemaakt van televisieprogramma’s. Het beoordelen van deze media-uiting stelt de deelnemende jongeren in staat de rol van burger aan te nemen. Voor het onderzoeken van de invulling die 68 jongeren geven aan burgerschap tijdens het kijken van televisieprogramma’s, is gebruik gemaakt van de focusgroep als methode. Uit het onderzoek blijkt dat de jonge generatie niet in een bepaald ‘nieuw burgerschapshokje’ kan worden geplaatst. Daarbij wordt duidelijk dat de media geen allesbepalende rol kan worden toegekend bij het geven van invulling aan burgerschap door jongeren. De invulling die de jongeren geven aan burgerschap is in sterke mate persoonsgebonden en contextafhankelijk.

, , , ,
Engelbert, dr. J.
hdl.handle.net/2105/8184
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Weegh, M. van de. (2010, August 27). Je zal het maar hebben… burgerschap. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8184