Hoe verklaren de media het succes van popartiesten? En is hier een onderscheid in gender te vinden? Dit is de focus van deze masterthesis. Er is onderzocht hoe de media succes toekennen aan mannelijke en vrouwelijke popartiesten die hun debuut gemaakt hebben in de muziekindustrie. Hoewel meeste wetenschappelijke onderzoeken uitgaan van kritische erkenning, is dit onderzoek uitgegaan van populaire erkenning. De nader onderzochte popartiesten zijn geselecteerd op basis van populaire erkenning, door middel van een plek in de Nederlandse hitlijsten. In totaal zijn er 22 artiesten geselecteerd die met hun debuutalbum een plek in de hitlijsten hebben bemachtigd. Door een analyse te doen naar artikelen verschenen in Nederlandse landelijke kranten is onderzocht aan welke factoren de media het succes van popartiesten toekennen. Tijdens de analyse is er specifiek gelet op een aantal variabelen, deze zijn: authenticiteit, originaliteit, samenwerkingen, autonomie, uiterlijk, harde werken, muzikaliteit en netwerk. Hiernaast is er een mogelijke verandering in de tijd onderzocht. In hoeverre is er over de jaren heen een verschuiving waar te nemen in de manier waarop de media het succes toekennen aan mannelijk en vrouwelijke popartiesten? Dit is onderzocht over de periode 1993-2009. Dit onderzoek is descriptief van aard en schets een beter beeld van de kenmerken die popartiesten volgens de media moeten hebben om succesvol te zijn.