Samenvatting In deze scriptie worden de resultaten weergegeven van een empirisch onderzoek naar het effect van een jaar extra educatie op de beroepskeuze die mensen maken. Aanleiding voor dit onderzoek is eerder onderzoek waaruit blijkt dat er een verband is tussen educatie en gezondheid en tussen het type arbeid en gezondheid. Door dit onderzoek wordt gekeken of door educatie het type arbeid dat men verricht verandert, en via deze weg de gezondheid van mensen zou kunnen beïnvloeden. Voor dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van een dataset uit Groot Brittannië, welke verkregen is in 1995. De relevante variabelen zijn het aantal jaren educatie en de sociale klasse, welke een maat is voor het type werk dat met verricht. De methodes waarvan gebruik gemaakt wordt zijn regressieanalyse en Regression Discontinuity Design. Hoewel bij de regressieanalyse geconstateerd wordt dat een jaar educatie significant leidt tot andere beroepskeuzes, is er ook gebruik gemaakt van Regression Discontinuity Design. Bij deze laatste methode wordt gekeken of het gevonden verband ook daadwerkelijk een causaal verband betreft. De eindconclusie van dit onderzoek is dat er geen causaal verband is tussen educatie en type arbeid.